Henning Hyllested: Et projekt til støtte for vores yderområder

På finansloven for 2019 er der afsat 75 mio.kr. over tre år til udvidelse af Søby havn.
Det glæder Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, der med et ændringsforslag til finansloven sidste år fik sat lidt skub i udviklingen.

Henning Hyllested udtaler:

Det her kommer til at betyde meget for Ærø.
Der er mange private arbejdspladser i det – både bevarelse af de eksisterende og nye i takt med, at værftet kan tage større skibe ind og få mere at lave. Det er uforståeligt, at det skulle tage så lang tid, når man betænker regeringens megen snak om et Danmark i balance, hvor der har været et ensidigt fokus på udflytning af statslige arbejdspladser.

Jeg tror selvfølgeligt, at vores ændringsforslag i forbindelse med sidste års finanslov satte lidt skub i udviklingen.
I hvert fald blev det en del af den aftale, at der skulle udarbejdes en analyse af projektet til udvidelse af Søby havn. Jeg har godt nok ikke set den analyse, men et eller andet må der jo ligge til grund for, at man nu tager hul på projektet.
Meget mærkelig proces!

Men regeringen er nærig. Beløbet, der afsættes, er klart i underkanten.
Hidtil har beregninger vist, at der er brug for 100 mio. statslige kroner, oveni de 40 mio., som Ærø kommune har afsat og de yderligere 20 mio., man vil kradse ind hos private virksomheder og fonde.
Enhedslisten er indstillet på fortsat at presse på, så der ikke kommer et skrabet projekt ud af det. Her er virkeligt tale om et projekt til støtte for vores yderområder i vandkantsdanmark.

Christiansborg, den 2. december 2018

Læs også her: (oktober 2017)

Grib chancen nu, venner!

Penge til udvidelse af Søby Havn